Season Essentials

De adidas-era

De nieuwe lifestyle-designs van het Duitse merk zijn revolutionair
 

Adidas is al decennia lang een bekende naam in de modewereld, maar de afgelopen jaren imponeerde het Duitse merk met grensverleggende samenwerkingen met grote namen. Iconen als James Harden, Kanye West en Yung Thug gaven adidas meer naamsbekendheid én meer street cred. Hier zijn een paar voorbeelden van vernieuwende designs die van de sportkledinggigant weer een merk maakten om rekening mee te houden.

De pionier

Nog voor Kanye op het toneel verscheen ontstond de adidas-hype door de samenwerking met de Japanse ontwerper Yohji Yamamoto. Het eerste "moderne" adidas-ontwerp is de Tubular, een schoen geïnspireerd op de 2014 Qasa High ontworpen door Nick Galway. De buitenzool doet denken aan een paar basketbalsneakers uit de jaren 90, maar met een volledig andere look. De vernieuwde editie, de Tubular Doom Sock, werd in 2017 uitgebracht met als opvallend kenmerk de op autobanden geïnspireerde tussenzool.

Hype-rformance

Voor de meeste mensen is de heropleving van adidas volledig toe te schrijven aan Kanye West. Hij verruilde eeuwige concurrent Nike voor de drie strepen van adidas - een belangrijk moment voor het merk. Nog zo'n moment was toen Kanye besloot de adidas Ultra BOOST te rocken. Daarmee werd de Ultra BOOST - van origine een hardloopschoen - al snel een van de meest succesvolle ontwerpen van adidas ooit.

De kracht van Nick Galway

In 2015 creëerde de ontwerper van de Yeezy 350s en de eerder genoemde Qasa high een ander revolutionair model: de NMD R1 Primeknit. Het design is geïnspireerd op het DNA van de adidas Micro-Pacer uit de jaren 80 en bevat ook elementen van de Rising Star en de Boston Super. Over de hele wereld stonden mensen nachtenlang in de rij voor deze lifestylesneaker met de nieuwe BOOST-technologie. Het model wordt gepresenteerd als een "urban traveller's essential", met een BOOST-tussenzool en Lego-achtige blokken van EVA die voor een betere stabiliteit zorgen. Deze uitvoering, de Utility Grey Camo, werd op de markt gebracht in november 2017.

Beleef de BOOST. Meer.

De NMD R2 is het meer gestroomlijnde alternatief dat werd ontworpen in samenwerking met het Japanse merk White Mountaineering. Het model werd gepresenteerd op de Paris Fashion Week in 2016 en heeft een volledige BOOST-zool. De typische EVA-kussentjes werden aan één zijde van de tussenzool verwijderd om een betere demping te bieden. Het ontwerp is minimalistischer, waardoor de schoen minder urban en meer volwassen is dan zijn voorganger.

Futuristische retrolutie

Je houdt ervan of je haat het. Soms zelfs tegelijkertijd. Het laatste revolutionaire ontwerp op onze lijst is de recent uitgebrachte adidas Prophere. Dit lifestylemodel heeft een karakteristieke zool en werd door adidas uitgebracht als concurrent voor de eigen BOOST-technologie. Deze schoen is het nieuwste lid van de adidas-familie en verschijnt binnenkort in een reeks nieuwe kleuren. Wees dus niet verrast als je deze chunky sneakers vaker gaat tegenkomen dit jaar.