sneaker icons

De Nike Dunk

Na zijn 30ste verjaardag herinneren we ons aan de sleutelmomenten die van de Nike Dunk een streetwear-klassieker maakten

De Nike Dunk is en blijft een van de meest iconische designs die probleemloos zijn naam blijft waarmaken op de straat. We hebben de sneaker te danken aan een jong team die een prestatiegerichte basketbalschoen wou creëren. De Nike Dunk kwam uit in 1985, een zeer sportief jaar waarin basketbalsneakers ook meer en meer naast het veld te zien waren.

Peter Moore, verantwoordelijk voor het ontwerp van Jordan 1 en het bijhorende beroemde logo, ontwierp de Nike Dunk. Hij baseerde het design op de Nike Air Force 1, maar dan opvallender dankzij de vele felle kleuren. De zool en buitenlaag kwamen dan weer van de Air Jordan 1.

Mark Jackson von St. John im Spiel gegen Syracuse, 1980er Jahre © Focus on Sport/Getty Images
Mark Jackson van St. John tegen Syracuse, jaren 80 © Focus on Sport/Getty Images

Toen in Amerika – dankzij de opkomst van kabel-tv – ‘college basketball’ overal werd uitgezonden, kwam Nike met de Dunk op de proppen. In augustus 1985 lanceerde Nike de schoen in verschillende kleuren die met de teamkleuren van de verschillende universiteiten correspondeerden. Ook de ‘Be True to Your School’-reclame maakte Nike én de basketbalschoen nog populairder.

Dankzij de vele samenwerkingen en re-releases (er kwam maandelijks een nieuwe versie uit) komt het silhouet van de Nike Dunk fris en modern over. Een mijlpaal was ook het integreren van een nylon tong in de lage Dunk in 1998: hierdoor werd de schoen razend populair in de skaterscene. Nike bracht zelfs in 2002 de lage Nike Dunk SB uit, speciaal ontwikkeld voor de skateboard-markt.

Warteschlange vor dem Nike Town Store in London, 2007 © Gareth Cattermole/Getty Images für Nike
Wachtrij voor de Nike Town Store in Londen, 2007 © Gareth Cattermole/Getty Images für Nike

Een tweede sleutelmoment was de lancering van de Nike Dunk Low SB ‘Pigeon’ in februari 2005, wat voor een ware toeloop zorgde in New York. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de foto van de nieuwe Dunks die de New York Post op zijn cover gooide – resultaat: drie dagen voor de release begonnen sneakerheads aan te schuiven voor de winkels. Twee jaar later was het in Londen ook van dat: naar aanleiding van de gelimiteerde release van de ‘What The Dunk’-editie, een collectie van de 31 meest gegeerde Nike Dunk silhouetten. Voor velen zijn dit de momenten die voor de echte sneaker boom gezorgd hebben.

Onze Nike Dunk favorieten