True Originals

Lil Yachty Takes Over the World

De rapper en sneakerhead over samenwerkingen met modemerken, waarom hij van het Europese publiek houdt en nooit een skinny jeans draagt op het podium
Foto: Reebok
© Reebok 

Sommige zijn geboren supersterren. Anderen worden het. Wat superster en rapper Lil Yachty in zijn 2-jarige carriere heeft bewezen is dat hij soms beide is.

Lil Yachty kwam in 1996 als Miles McCollum ter wereld in Atlanta, Georgia. En hoewel hij in een van epicentra van de rap terechtkwam (hij citeert nog steeds Andre 3000 van Outkast als een van zijn fashioniconen), werd het vroeg duidelijk dat Lil Yachty een ander soort roem in gedachten had: dat van een legende, een icoon.

Yachty wist heel goed hoe hij de rol van van celeb moest spelen toen 'ie met 19 de muziekwereld bestormde. Hij werd al omringd door een eigen crew (The Sailing Team), zijn garderobe deed denken aan (uiteraard) zeemanskleding, en het werd allemaal getopt door de typische rode kraaltjes in zijn haar. Ondertussen heeft Yachty fans over de hele wereld, die al zijn stappen nauwgezet volgen, en is 'ie klaar om het helemaal te maken.

Foto: Reebok
© Reebok 

Muzikaal gezien heeft Lil Yachty het wiel niet opnieuw uitgevonden, maar door de luisteraars te geven wat ze willen - catchy deuntjes en teksten over vrouwen - claimt 'ie wel een nieuw soort rap, die hem miljoenen luisteraars op SoundCloud en Instagram-volgers (ook met een account zonder een foto op) hebben opgeleverd. Het maakte hem ook het perfecte gezicht voor een nieuwe generatie, vooral voor merken die willen teren op de roem van de zelfverklaarde 'King of the Youth'.

Maar het werkt. Sprite wou met hem samenwerken (voor een commercial met LeBron James), net als Reebok, die de artiest wist te strikken als onderdeel van de nieuwe 'Always Classic'-campagne, naast Ariana Grande, Teyana Taylor, Gigi Hadid en nog meer jonge gezichten. Beroemd zijn lijkt voor Yachty wel hetzelfde als een dag naar kantoor gaan.

Foto: Joshua Aronson
© Joshua Aronson 
Je ziet niet iedere artiest samenwerken met een merk, omdat hun reputatie niet altijd even rooskleurig is. Het komt nu wel vaker voor, vooral omdat men vroeger zo'n beetje neerkeek op hiphop-artiesten.

"Je ziet niet iedere artiest samenwerken met een merk, omdat de reputatie of achtergrond van sommigen niet altijd even rooskleurig is," zegt Yachty in zijn trailer tijdens een New York Fashion Week event die zijn samenwerking met Reebok viert. "Het komt nu wel vaker voor dan voorheen, vooral omdat men vroeger zo'n beetje neerkeek op hiphop-artiesten. De toon was vaak veel rauwer en niet zo vriendelijk als nu. Het zijn ook hoge verwachtingen waaraan je moet voldoen als artiest, merken willen dat je een bepaald soort type uitstraalt."

Maar het is heus geen eenrichtingsverkeer. Yachty is zeer kieskeurig met wie 'ie samenwerkt en vermijdt alles wat hij "corny" noemt. Hij focust zich op merken die hem zichzelf laten zijn - een aanpak die hij ook doortrekt bij mode. Hoewel hij met de styliste Rox Brown werkt - die ook de Reebok runway voor het event heeft gestyled - hebben de twee gemeenschappelijke ideeën als het om looks creëren gaat.

Foto: Joshua Aronson
© Joshua Aronson 

"Ik wil dat hij zichzelf blijft, en als ik hem er beter kan doen uitzien, dan doe ik dat," zegt ze. Yachty van zijn kant heeft wel een paar voorwaarden waar ze niet onderuit kan. "Ik draag altijd een grill. Doet er niet toe welke kleur, als het maar glittert," grijnst hij. Daarnaast moet een look ook handig zijn tijdens een optreden. "Als we optreden, wordt er veel gesprongen, doen we veel squats en rennen we constant heen en weer," zegt hij, wijzend naar zijn witte Classic Workout Plus. "We willen gewoon entertainen, en dat gaat nu eenmaal niet met een skinny jeans aan."

Zijn energie komt ook goed aan bij het publiek, die gek worden als Yachty op het podium verschijnt. "Ze lieten de boel ontploffen in Europa," zegt Yachty over zijn internationale fans. "Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ze soms wat langer moeten wachten op ons. Als we hier dan zijn, zijn onze fans ook klaar. Als ze ons eindelijk zien, dan gaan ze gewoon uit hun dak. Prachtig. Het zijn vaak de beste shows die ik gedaan heb, begrijp je wel?"

Ja, we begrijpen het. Luid en duidelijk.

Onze favorieten